YouTube SEO pro rok 2021 – díl 2.
V prvním díle (YouTube SEO pro rok 2021 – díl 1.) jsme si řekli jak pracuje algoritmus a jaké faktory rozhodují o pořadí vašich videí. Zde se podíváme na to, jaké další možnosti máte.
Způsoby SEO optimalizace videa
Pojem algoritmu jsme si tedy vysvětlili. Jaké jsou však nejdůležitější faktory optimalizace a jak vše ve skutečnosti funguje? Ve čtyřech jednoduchých krocích si nyní řekneme, jak správně postupovat, abychom se dostali na přední pozice v pořadí.
1. Klíčové slovo – průzkum obsahu
SEO a klíčová slova – dvě věci, které spolu úzce souvisejí a které tudíž není radno ignorovat. Důležitou roli hraje nejen umístění videa v celkovém pořadí, ale i jeho vhodnost k určitému tématu, o což se starají právě klíčová slova. Bezprostředně po načtení videa nejsou hlavní údaje ještě k dispozici. Algoritmus zkoumá vhodnost slov pro dané téma. Krátce po načtení testuje systém YouTube video ve vyhledávači, kde sleduje reakce uživatelů. Pro nás z toho vyplývá, že vhodnost pro dané téma lze dokázat (a tím pádem získat dobré hodnocení) již na začátku celého procesu.
Dosažení co nejvyššího hodnocení pomocí klíčových slov by mělo být vaším prvořadým zájmem. Jde o to, že i kdyby vaše hodnocení bylo sebelepší, pokud dotyčné klíčové slovo nikdo nevyhledává, žádnou hodnotu vám video nepřinese. Abyste této situaci předešli, je třeba předem provést důkladný průzkum a najít klíčová slova vystihující vaše video.
Kromě nástroje k vyhledávání klíčových slov od YouTube existují i další alternativy. Co se náročnosti týče, nalezení vhodného hashtagu vám zabere jen pár minut času.
2 Optimalizace videa (…názvu, popisu, náhledu apod.)
Před vložením videa na internet je doporučujeme optimalizovat. Umístit video jen tak bez většího rozmyslu nestačí. Vždy je potřeba zvážit následující faktory:
a. Název videa: Do názvu videa zakomponujte hlavní klíčové slovo, které se uživatelům zobrazí okamžitě včetně tématu, jemuž se video věnuje a informací, které nabízí. Pokud hlavní klíčové slovo umístíte hned na začátek názvu videa, posílíte jeho šance z hlediska YouTube SEO.
b. Popis: Výstižný popis, který obsahuje některá relevantní klíčová slova, pomáhá vyhledávači (YouTube nebo Google) pochopit kontext vašeho videa. Je důležité, aby popis nebyl vnímán jako spam a byl snadno srozumitelný především pro uživatele.
c. Tagy: Využívejte hashtagy, vodné pro vaše videa, které zvýší četnost zobrazení při vyhledávání. Některé nástroje umožňující generování tagů lze pořídit zdarma. Tyto nástroje zobrazí nejen vaše video, ale i další položky vyhledávané uživatelem na cestě k vašemu videu.
d. Thumbnail: Výstižný náhledový obrázek zajistí vašemu videu větší sledovanost. Lze jej považovat za důležitější než samotný název videa. Jelikož fádní náhled sotva zaujme větší počet uživatelů, věnovat potřebný čas vytvoření zajímavého náhledového obrázku se rozhodně vyplatí.
e. Název souboru obsahující video: Soubor pojmenujte podle vašeho klíčového slova. Protože vyhledávače neumějí nahlížet dovnitř videa, pojmenováním souboru s videem hlavním klíčovým slovem vlastně vyhledávači napovíte, k jakému tématu vaše video patří.
3. Optimalizace kanálu
Optimalizace by se neměla omezovat pouze na jednotlivá videa. Pozornost si zaslouží také celý kanál obsahující spousty videí. Název kanálu, jeho popis a tagy jsou alfou a omegou vašeho úsilí. Vedle toho doporučujeme provádět pravidelný „jarní úklid“ a vyřazovat zastaralá, nekvalitní či nefunkční videa. Umístění videa do kanálu může ovlivnit i příslušná autorizace (viz „doba sledování videa/kanálu“ z prvního dílu tohoto článku)
Správný začátek optimalizace v prostředí YouTube vypadá následovně:
- Vypracování auditu
- Pracovní schůzka s odborníky na YouTube na téma „identifikace silných a slabých stránek kanálu“.
Další důležitou věcí je vytvoření play-listů pro vhodná témata obsahující videa s klíčovými slovy.
4. Propagace a publicita videa (odkazy, sdílení, inzerce apod.)
Po úspěšném načtení videa je třeba sledovat jeho oblibu mezi uživateli snažit se ji zvýšit vhodnou propagací. Propagaci můžete provádět formou odkazů na jiná videa, přidáváním externích odkazů, komentováním souvisejících videí nebo aktivním vyhledáváním diváků na sociálních sítích. Možností je spousta a rozhodně stojí za to je využít.
K zjištění úspěšnosti z hlediska SEO se doporučuje počkat 3 – 4 týdny od okamžiku provedení optimalizace. Během tohoto období byste měli zavést příslušné rady, které posílí vaše postavení.
Tajná zbraň: porozumění algoritmu
Výše uvedené rady a informace poskytují autorům videí dostatek vědomostí k profesionálnímu výkonu optimalizace. Algoritmu lze navíc využít i pro vlastní potřebu. Stačí vykonat tři jednoduché kroky:
1. Test vyhledávačem
Systém YouTube dokáže zjistit vhodnost videa pomocí funkce vyhledávání. Výsledku dosáhneme zakomponováním klíčových slov do popisu a hashtagu. Pozor na „spamování“ klíčových slov. Vytvořte smysluplný název obsahující klíčové slovo. Co se týče hashtagů, ty je třeba vyplnit. Vybírat můžete libovolné výrazy odpovídající vašemu tématu. K snadnému a rychlému vyhledání nejvhodnějších klíčových slov se rozhodně vyplatí využít náš generátor hashtagů.
2. Vysoká míra prokliku
Dalším důležitým předpokladem úspěchu je vysoká míra prokliku (CTR), která svědčí o přesvědčivosti názvu a signalizuje i přidanou hodnotu videa pro uživatele. Náhledový obrázek, přitahující pozornost uživatelů, je rovněž nesmírně důležitá věc. Tyto dvě položky se zobrazují ještě před zobrazením obsahu videa.
3. Vysoká retence
Při prezentaci videa nestačí uživatele pouze přilákat, aby vaše video nakliknul a po pár sekundách přešel na další. Vhodnými informacemi jej musíte udržet. Musíte mu dát najevo, že vaše video přináší odpověď na jeho dotazy. Zároveň vaše video musí vyvolat i určité napětí, které v divákovi vzbudí zájem o jeho sledování. Při tom vám mohou pomoci nástroje analýz, které ukáží, které části z videa považuje divák za nezajímavé, abyste se jim v budoucnu mohli vyhnout.
Optimalizace načtených videí
V tomto okamžiku mnohé z vás asi napadne, jak naložit se staršími, možná již zastaralými, videi. Odpověď není jednoznačná. Rozhodně však neplatí, že staré video musí skončit v odpadkovém koši. Naopak, i starší videa se vyplatí optimalizovat. Pokud provedete aktualizaci hashtagů a popisu, údaje jako čas sledování se samozřejmě neztratí. Může se však stát, že algoritmus posuzující videa podle klíčových slov (z důvodu aktualizace metadat) zařadí vaše starší videa výš, bez ohledu na datum načtení.
Možnosti získání většího počtu zhlédnutí pomocí YTSEO.cz
Nyní si shrňme všechny faktory, které rozhodují o úspěšnosti umístění na YouTube.
- Před načtením videa si udělejte řádný průzkum. Určete, která klíčová slova nejlépe vyhovují vašemu obsahu. Jednoznačně doporučujeme nástroje tvorby klíčových slov, které vám ušetří spoustu času.
- Proveďte optimalizaci metadat: Klíčové slovo by se mělo objevit jak v názvu, tak popisu videa, jež systému YouTube umožní provádět test při vyhledávání.
- Proveďte optimalizaci názvu a náhledu: K zvýšení atraktivity svého videa a získání velkého počtu kliknutí je důležité vymyslet poutavý název a náhledový obrázek.
- Propagace: Pokud se vaše video nedostane do povědomí většího okruhu uživatelů, nezajistí vám žádný ohlas. Obraťte se proto na sociální sítě a využijte všech výhod virálního prostředí.
- Udržuje vysokou retenci: Platí, že čím delší dobu stráví uživatelé sledováním vašeho videa, tím většího významu se mu dostane ze strany YouTube.
Algoritmus YouTube funguje na principu umělé inteligenci a jeho cílem je poskytovat uživatelům co nejlepší obsah. Tento cíl byste měli mít stále na zřeteli při propagaci svého videa. Pokud se zaměříte na všechny uvedené body a pochopíte, které podněty jsou rozhodující pro algoritmus, vaše šance na úspěch se zvýší od samého začátku. Vysoké hodnoty míry kliknutí a retence vám zajistí vysoké hodnocení v SEO a přední umístění na YouTube.
Na závěr mi nezbývá, než vám popřát hodně štěstí na cestě za lepším umístěním. Pokud můžeme s něčím pomoci, stačí si nás objednat.