7 nejvýznamnějších změn na YouTube 2021
V roce 2021 lze očekávat sedm zásadních změn platformy YouTube:
1) Zpeněžení zisku z videa
Ke zpeněžení obsahu prezentovaného na YouTube bylo v roce 2020 zapotřebí zařazení do tzv. partnerského programu (YPP), což vyžadovalo splnění určitých požadavků např. dosažení minimální délky sledování videa 4 000 hodin nebo celkového počtu 1 000 předplatitelů.
Uvedená pravidla vešla v platnost začátkem roku 2018 a představovala jiný způsob upřednostnění požadavku „doby sledování“ (na rozdíl od doposud rozhodujícího „počtu prohlížejících“).
Doba sledování je jednotka udávající celkový počet hodin, který uživatel YouTube stráví sledováním vašich videí. Vzhledem k zájmu společnosti udržet uživatele na své platformě co nejdéle, stávalo se toto kriterium z pohledu autorů videí stále důležitějším.
Na rok 2021 připravila společnost YouTube některé změny v podmínkách svých služeb, což se projevilo umožněním finančního zisku i mimo partnerský program. Nový proces zpeněžení se již nabízí v USA s tím, že do ostatních států se rozšíří v průběhu roku 2021.
Hlavní změna oproti minulosti spočívá ve snaze společnosti YouTube umístit inzerci i na videa, která nespadají do výše uvedeného partnerského programu.
Problém vězí v tom, že výnosy z těchto videí půjdou v plné výši společnosti YouTube, která se již nebude dělit s autory jednotlivých příspěvků. Mnoho autorů sdružených v YPP totiž předpokládá pokles CPM (ceny za tisíc zobrazení) navzdory vyjádření společnosti, že podobný scénář je „velmi nepravděpodobný“. My však víme své: nepravděpodobný neznamená nemožný.
2) Posílení úlohy kapitol v prostředí YouTube
Kapitoly – uvedené poprvé v roce 2019 – rozdělují video příspěvky do jednotlivých sekcí s náhledem (preview). Poskytují podrobnější informace a odpovídající kontext a umožňují opakované sledování různých částí videa.
Kapitoly se generují automaticky na základě časových známek zadaných v popisu videa, jež se následně zobrazí v liště pod snímkem. Zájemcům o další informace ohledně problematiky kapitol, doporučujeme článek Jak vytvořit / přidat kapitoly do videa.
V průběhu roku 2021 budou postupně zaváděny další funkce. Jednou z nejzajímavějších představuje zobrazování kapitol na Googlu v případě doporučení snímku. Uživatelé mohou na jednotlivé části najíždět přímo a ty, které je nezajímají, jednoduše přeskočit.
Některé ze změn se nacházejí zatím jen ve fázi experimentu např. automatické umisťování kapitol k jednotlivým video-příspěvkům tak, aby tuto činnost nemusel autor vykonávat ručně.
Využívání časových známek patří mezi další oblasti, na nichž se v současné době pracuje. Nejčastějším důvodem nefunkčnosti kapitol je nesprávné vkládání příspěvků uživateli. V našem průvodci se zabýváme také nejčastějšími chybami při formátování časových razítek.
3) Expanze YouTube Shorts do dalších zemí
Jako odpověď na uvedení aplikace Reels od Instagramu nabídla nedávno společnost YouTube svou verzi zkrácených videí s názvem „YouTube Shorts“ (YTS). YTS zahrnují video-příspěvky ne delší než 15 sekund, která lze vytvořit na mobilním telefonu a nahrát přímo na YouTube. “Shorts představují novou možnost vytváření krátkometrážních snímků pro všechny zájemce, kteří rádi vytvářejí poutavé videa pomocí svého mobilu.” (oficiální vyjádřeni na blogu YouTube).
Mnozí srovnávají YouTube Shorts s vedoucí aplikací v této oblasti, TikTok. YTS však mají jednu neoddiskutovatelnou výhodu, a tou je počet uživatelů rovnající se dvěma miliardám, tedy více než dvojnásobek uživatelů TikToku a Instagramu dohromady. YTS navíc nabízí možnost finančního zhodnocení pro jejich tvůrce přímo na platformě YouTube.
Finanční zhodnocení videí dosud ani TikTok ani Instagram Reels nenabízejí, což by mohlo přilákat větší počet zájemců k aplikaci YouTube Shorts.
Co se dostupnosti týče, YTS byly v letošním roce k dostání pouze v Indii. Uživatelé z ostatních zemí museli pro zkrácenou verzi zadat k názvu a popisu snímku hashtag „#Shorts“. V průběhu roku 2021 by se však YTS měly objevit i v dalších zemích.
4) Menší váha kriteria „počet odběratelů“
V samotných začátcích YouTube, kdy počet autorů dosahoval zlomků dnešních hodnot, nebylo složité vyhledat požadovaný obsah. Od té doby se mnohé změnilo. S masivním nárůstem videí a autorů se možnosti orientace, jak ze strany nabídky tak poptávky, velmi ztížily.
Společnost YouTube se proto snaží proces filtrace a doporučování stále více „algoritmizovat“. Není tajemstvím, že většina prohlížejících nesleduje příspěvky ze svých feedů, ale na domovské stránce. Proto YouTube uvažuje o třídění feedů, čímž se usnadní orientace.
Jak se uvedená změna dotkne samotných autorů? Větší důraz bude kladen na počet kliknutí a dobu sledování videa než na samotný počet odběratelů (sledujících). Velké kanály s méně kvalitními příspěvky se tak stanou méně atraktivními, zatímco menší kanály nabízející špičkové video posune algoritmus výš v pořadí.
5) Větší možnosti výběru pro prohlížející
Kategorie
Možná jste si nových kategorií všimli již na domovské stránce YouTube. Jednotlivá témata a druhy video-příspěvků, které si pravidelně prohlížíte, jsou zde rozděleny do kategorií např. Gaming, Photography, Piano, Live, Recently uploaded nebo Good for listening.
V současné době je tato funkce k dispozici pouze v anglickém jazyce. V souladu s plány YouTube lze doufat, že se v příštím roce bude postupně nabízet i v dalších jazycích.
Ankety
Záměrem společnosti YouTube je vyhodnocovat nejen kvantitativní ale i kvalitativní údaje. K tomu by měla posloužit jednoduchá otázka typu “Líbilo se vám prohlížené video?”, která se objeví následně po zhlédnutí každého příspěvku.
Jak se uvedená změna dotkne samotných autorů? Podobně jako doposud. Bude je motivovat k tvorbě kvalitních videí, které si lidé rádi prohlížejí. Popřípadě se budou snažit “Lajky” nakoupit.
Hlášení závadné inzerce
Jedná se o funkci, kterou společnost YouTube zavedla doposud na své mobilní verzi. Možnost nahlásit závadný resp. nevhodný inzerát nebo reklamu, představuje další způsob, jakým mohou uživatelé více kontrolovat zveřejňovaný obsah.
6) Zvýšený zájem o mobilní aplikace
Fakta hovoří neúprosně: Počet sledujících obrazový materiál na YouTube pomocí svých mobilních přístrojů přesahuje počty prohlížejících na stolních počítačích. Podobně stále narůstá i počet autorů využívajících mobilní aplikace při tvorbě a správě kanálu.
Společnost YouTube udává, že z celkového počtu prohlížejících připadne více než 70% na uživatele mobilních přístrojů. Ve srovnání se stolní verzí aplikace YouTube stále postrádá mnohé funkce. Navíc některé z již zabudovaných, např. editace metadat, třídění funkcí, analýza v reálném čase, či dark mode, fungují teprve od října 2021.
Na oficiálním blogu společnosti se uvádí: „Pro dvě miliardy uživatelů YouTube se snažíme různými způsoby usnadnit sledování a správu jejich oblíbených videí.“ Pro příští rok můžeme rozhodně očekávat další nové funkce.
7) Nové funkce ve studiu YouTube
V roce 2020 byly do provozu uvedeny různé metriky v části analýz studia: Jedná se o:
- Čas strávený uživateli na platformě YouTube
- Další videa prohlížená uživateli YouTube
- Klíčové faktory ke zvýšení retence
Většina z funkcí je již ve studiu zapracována. Sami se můžete přesvědčit, že YouTube vyvíjí i další nové funkce. Osobně jsem velmi zvědav, jaké nám připraví pro rok 2021. Věřím, že vám tento článek pomohl.