Je YouTube skutečně druhý největší vyhledávač?
Pravděpodobně jste zaznamenali, že YouTube je někdy zmiňován jako druhý největší vyhledávač na světě. Vzhledem k tomu, že YouTube jako takový je vlastněn společností Google, jistý smysl by to dávalo. Přesto se mi zdá, že na to, aby mohl být považován za druhý největší na světě, je to málo. Podívejme se tedy na celou věc detailněji. Zároveň poodhalíme i tajemství největších mýtů, které se vážou ke kanálu YouTube. Řekneme si něco o jejich původu, skutečném postavení YouTube mezi vyhledávači a co z uvedeného skutečně platí.
Opravdu je YouTube druhým největším vyhledávačem?
A záleží na tom tolik, zvláště dnes?
Otázek, které se nám honí hlavou, je řada a rozhodně stojí za odpověď. Mnohá vysvětlení znějí sice pravděpodobně; vždy se však vyskytne nějaké ALE. Dobrá, vezměme tedy věci pěkně po pořádku.
YouTube prezentuje svou dceřinou společnost YouTube jako druhý největší vyhledávač na světě. Stejně tak se vyjadřují i mnozí představitelé společnosti Google. Pravda je to však pouze částečná. Existuje totiž několik skrytých faktorů, které marketéři při sestavování svých statistik ignorují. Řekněme si tedy o jaké faktory jde a odkud tento mýtus okolo YouTube pochází.
Mýtus o vyhledávači YouTube
Mýtus, že YouTube je druhým největším vyhledávačem na světě, pochází z roku 2008. Jde tedy o více než deset let starou záležitost.
Před 10 lety provedl odborný magazín ComScore analýzu trhu vyhledávačů v USA, ze které vyplynulo, že na YouTube probíhá větší provoz vyhledávání než na Yahoo. Pokud bychom tedy považovali integrované vyhledávání nástrojem YouTube za regulérní vyhledávač, YouTube by se skutečně umístil na 2. místě žebříčku.
Vše je však podmíněno celou řadou faktorů…
Články na podobné téma z nedávné doby se však neodvolávají na údaje ComScore, ale na údaje poskytnuté aplikací Alexa.com. Činí tak i samotná společnost Google na svém oficiálním blogu.
Háček však vězí v tom, že aplikace Alexa uvádí pořadí pouze pro provoz na doménách. To znamená, že neměří provoz u vyhledávačů.
Představitelé společnosti Google argumentují tím, že samotná skutečnost, že YouTube umožňuje vyhledávání a že jeho webové stránky jsou druhé nejoblíbenější svědčí o tom, že YouTube lze považovat i za druhý nejoblíbenější vyhledávač.
Poněkud zavádějící, že ano?
Při hodnocení největších vyhledávačů je vždy třeba zvažovat nikoli objem provozu na webových stránkách, nýbrž provoz týkající se vyhledávání na webu.
Kde je tedy pravda?
Obraťme se o radu na Randa Fishkina, zakladatele společnosti MOZ a Sparktoro, vzniklé nedávno konsolidací dvou zdrojů dat:
- Jumpshot: poskytovatel dat, který provádí analýzy objemů kliknutí u 100 miliónů přístrojů (smartphonů, notebooků nebo tabletů) po celém světě, jehož uživatelé používají ochranný software partnerské společnosti Avast.
- Statcounter: služba webových analýz. Její vyhledávací kód mají nainstalovány více než 2 miliony přístrojů po celém světě. Co se týče statistik, provádí analýzu každé stránky, jež je předmětem vyhledávání.
Pomocí těchto dvou nástrojů bylo zjištěno….
- V příspěvku Randa Fishkina na blogu se uvádí, že prostředí Google představuje cca 90% všech vyhledávání. Toto prostředí zahrnuje Google jako takový, dále Google Images, YouTube a Maps.
- Z údajů vyplývá, že Google tvoří z celkového objemu zhruba 68%. Dalších 20% jde na vrub Google Images následované YouTube, která generuje přibližně 3% provozu.
- Na základě těchto zjištění lze konstatovat, že druhým největším vyhledávačem je Google Image Search a YouTube až třetí v pořadí.
Uvedené údaje si můžete snadno ověřit srovnáním na portálu Statcounter, který neuvádí služby jednotlivě, ale všechny společně pod hlavičkou “Google”. Statistiky NetMarketShare dávají čínskému vyhledávači Baidu globálně o něco vyšší zastoupení, zhruba 10% podílu na celosvětovém trhu. Každopádně i na základě údajů NetMarketShare by druhý v pořadí byl Google Image Search. Pokud bychom služby řadili podle domény, Baidu by získal pomyslnou stříbrnou medaili a YouTube by bral bronz.
Celá věc je však poněkud složitější
Znamená to, že jako vyhledávač není YouTube relevantní? Relevantní jistě je. Lze argumentovat tím, že YouTube, Google nebo Bing hrají stejně významnou úlohu z hlediska firemního marketingu a zobrazení na webu. Ale i kdyby byl YouTube pouze třetí v pořadí a nebyl z hlediska technického ani typický vyhledávač, je nesporné, že je OBROVSKÝ! Podle R. Fishkina je objem vyhledávaných informací na YouTube vyšší než u Binga a Yahoo, dokonce více než dvojnásobný ve srovnání s Amazonem či trojnásobný ve srovnání s Facebookem.
YouTube – nejoblíbenější vyhledávač mezi teenagery
U mladých lidí – mileniálů, dětí či dospívajících – je obliba YouTube ještě výraznější. Nedávný průzkum prováděný mezi teenagery v Austrálii ukázal, že kanál YouTube je nespornou jedničkou mezi vyhledávači. V této věkové kategorii dokonce předstihl i Google.
Obliba YouTube díky hudbě
Teenageři využívají kanál YouTube pro vyhledávání i přehrávání hudby v objemech mnoha hodin denně. YouTube v jejich případě plní i funkci platformy streamování hudby.
Podle zprávy „IFPI Global Music Report“ z roku 2018 představuje YouTube v celosvětovém hudebním byznysu největší platformu streamování hudby. Zpráva uvádí, že odhadem 46% celkového objemu streamované hudby se odehrává na YouTube. Mezinárodní federace fonografického průmyslu IFPI konstatuje, že „na YouTube je objem steamování hudby vyšší než na platformách Spotify, Apple Music a jakékoli jiné platformě“.
YouTube je především zábava
Vedle hudby představuje značné procento provozu na YouTube i hraní různých her, zábava jako taková či různé dekorační snímky a videa. V této oblasti vykazuje YouTube enormní sílu zvláště mezi mladými lidmi. Podle údajů Tubular Labs (obdoba spol. Nielsen u online videa) co se týče žánru vykazuje zábava na YouTube největší sledovanost. Zábava zahrnuje jak vlastní poslech hudby, tak i různá vkládaná videa a populární televizní pořady.
Pokud půjdeme dále do hloubky, zjistíme, že v kategoriích „hudba“ a „děti“ dochází z hlediska celkového počtu náhledů na YouTube k největšímu růstu. Při hodnocení těchto čísel si lze učinit představu o cílech vyhledávání mladé populace. Většina z nich pravděpodobně vyhledává písničky, filmové trailery, televizní zábavní pořady nebo se chce jen přesvědčit, zda je již na síti umístěn další obrazový záznam.
Znamená to, žeYouTube je z hlediska vyhledávání relevantní pouze pro teenagery?
V žádném případě. Hudební snippety na Googlu či hostování videa na YouTube se stávají stále významnějšími než kdykoli v minulosti. Jak z hlediska content marketingu, tak i jako služba hostingu. Jako služba video hostingu pro webové stránky hraje kanál YouTube naprosto zásadní roli (viz. údaje serveru Datanyze). Navíc YouTube vykazuje výraznější růst než jakákoli jiná platforma videa v daném segmentu. V době vzniku tohoto článku zhruba 75% webových stránek na světě obsahovalo vestavěné YouTube.
YouTube hraje klíčovou úlohu v googlování
Při googlování se vám občas jako výsledek zobrazí video. U Googlu existují tři různé způsoby zobrazování videa zvláště videa YouTube:
- Organický neboli přirozený poslech pomocí video náhledů – Videa se objevují v podobě seznamu organických SERP a lze je zobrazovat pomocí příslušných náhledových obrázků. Tento formát zobrazování však ustupuje do pozadí.
- Video Carousel Box – Předchozí formát je v současné době postupně vytlačován formátem karuselovým. Karuselový video box spol. Google umožňuje vyhledávat u tří a více videí stylem „click and toggle“ kliknutím na pravou šipku posledního videa na pravé straně boxu.
- Google Answer Box (kolonka s odpovědí a videem) – Jedná se o formát zobrazování, který používá Google pokud si je jeho logický algoritmus jist odpovědí na vaši otázku a má po ruce vhodný obrazový materiál. Kolonka s odpovědí tzv. Answer Box se zobrazí v horní části stránky.
K získání odpovědi na vaši otázku není ani nutné opustit stránku Googlu. Stačí kliknout na tlačítko PLAY. Answer Box bere v potaz nejen videa z YouTube, ale umožňuje využívat i textu z popisu těchto videí v jednotlivých Answer boxech. Proto je natolik důležité, aby byl text, který používáte v popisech YouTube snímků, patřičně strukturován.
Jak dostat vaše YouTube video do Answer Boxu
Informace u jednotlivých videí nepředstavují 100% ověřené informace. Z faktorů, které mají údajně největší dopad, lze jmenovat následující:
- délka sledování videa u konkrétního klíčového slova
- obsahová struktura
- tituly (názvy)
- popisky videí
- popisy / titulky obrázků.
Z hlediska obsahu textu je zajímavé, že obsah, který chcete zobrazit v Answer Boxu nemusíme umístit jako první v pořadí. Co však udělat musíme je použít správnou strukturu. Jaký algoritmus používá Google při umisťování obsahu ve svých Answer boxech sice nikdo z nás nezná, několik podmínek však dodržet musíme: je třeba používat webové stránky vhodné pro mobilní komunkaci, mít obsah, který se umístí mezi prvními 20 výsledky vyhledávání, mít obsah dotazu vyhledávání dostatečně krátký tak, aby na něj bylo možno odpovědět, mít obsah strukturovaný pomocí tagu H1, disponovat správným postupem při kladení dotazů a používat správné meřící jednotky (tzv. bounce rate tj. % účastníků, kteří po navštívení webových stránek tyto okamžitě opustili, čas strávený na stránkách, počet návštěv na stránkách apod.).
Videa a zvláště YouTube se v současné době výrazně podílejí na vyhledávání výsledků. Toť současnost. Co však můžeme očekávat v budoucnosti?
Answer Boxy jsou na vzestupu
Budoucnost vypadá ještě nadějněji. Z výše uvedených formátů se jako nejdůležitější vyprofilovaly Answer boxy a karusel boxy. Google v současné době tyto formáty testuje na počítačích a mobilních přístrojích, aby je mohl zakomponovat do svého nejnovějšího nástroje vyhledávání s názvem Google Home Hub. Home Hub představuje novinku v nabídce společnosti Google, jež je očekávána s velikým napětím zvláště co se týká YouTube videa. Jedná se o chytrý systém zobrazení na bázi hubu nabízející sedmi palcový displej, reproduktor a „inteligentní“ program – Google’s Assistant – fungující jako jeden celek propojující pomocí rozhraní obraz, zvuk a dotykové ovládání.
Jak však tento systém pomůže v oblasti YouTube videa?
Systém Google Home Hub je postaven tak, aby poskytoval uživatelům výsledky vyhledávání videa v prostředí YouTube oproti výsledkům v podobě snippetu, které byste získali při použití varianty Google Home, jež obsah stránek sděluje hlasem nikoli na displeji. Pokud uživatel zadá dotaz např. „Jak mám krájet ananas?“ nebo „Jak mám vyměnit benzin v autě?“, systém Google Home Hub zobrazí možnosti odpovědí v podobě YouTube videa, ze kterých si bude uživatel moci vybrat. Následně si může vybraný výsledek přehrát na displeji svého přístroje. Navíc lze téměř s určitostí říci, že video snippety, které se zobrazují u videa jsou generovány video-hostingovou službou přímo z dílny společnosti Google.
Jak důležité jsou nástroje vyhledávání v prostředí YouTube pro výše uvedené údaje?
Samotný nástroj YouTube SEO napomáhá s řazením video snímků do příslušného pořadí, kde se jeho role projevuje výrazněji než role jeho mateřské firmy Googlu. Při pohledu na výše uvedené údaje je zřejmé, že právě zde se nachází původ vyhledávání. Google v úloze největšího vyhledávače spolu se systémem Google Home Hub instalovaným v moderním obývacím pokoji vyžadují, abyste si dobře promysleli a vybrali vhodný nástroj YouTube SEO. Jinak přijdete zbytečně o část svých peněz. Důvodem je ostrý konkurenční boj, který nutí uživatele využít každé možné metody řazení videa, tak aby bylo nabídnuto ke shlédnutí.
Nejlepším způsobem, jak tuto situaci řešit, je…
- mít vlastní strategii,
- vytvářet kvalitní obsah YouTube (bez inzerce) a
- využívat kvalitního nástroje vyhledávání např.
Nástroj YouTube SEO vám umožní provádět analýzy vašich videí, kontrolovat faktory, které jsou podstatné pro zařazení do pořadí, poskytovat akční plán SEO, generátor YouTube tagů, profesionální náhledové obrázky a další vymoženosti. Pak vám už nic nebrání tento nástroj použít! Přednosti systému Google Home Hub je mj. skutečnost, že při vyhledávání nabízí u převážné většiny výsledků YouTube video. To by mohlo být pádným argumentem učinit tvorbu YouTube videí součástí vaší nadcházející SEO strategie.
Shrnutí
Věci, o nichž jsme hovořili, lze shrnout do několika vět:
- YouTube není druhý, ale třetí největší vyhledávač,pokud posuzujeme objemy vyhledávání na webu.
- Druhé místo mu patří v případě, že bychom hodnotili objemy z hlediska domén.
- Vzhledem k tomu, že YouTube je součástí společnosti Google, není přesné pořadí nikterak důležité. YouTube je jednou ze součástí rozsáhlého prostředí Google, součástí, která vykazuje mohutný růst.
- Zmínili jsme se o Answer boxech a jejich významu pro YouTube videa..
- S poslední novinkou nazvanou Google Home Hub se ukládání videí v prostředí YouTube stává ještě důležitějším než kdykoli v minulosti bez ohledu na polohu uživatele, zvláště když výsledkem vyhledávání je YouTube video.
Závěr
Zdá se, že udržet krok se všemi změnami, novinkami a trendy společnosti Google, je téměř nadlidský úkol. Nicméně používat poslední produkty a služby z nabídky této společnosti představuje nejlepší možný způsob jak udržet krok s dobou popř. získat i určitý náskok před konkurencí. Proto se vyplatí vždy prostudovat všechny výhody, které vám může tento gigant nabídnout. Patří mezi ně např. změna choreografie vyhledávacích nástrojů YouTube videí včetně hashtagů a popisek způsobem, který podtrhne váš obsah, což dále zvýší pravděpodobnost zobrazení vašeho obsahu v některém z googlovských Answer boxů nebo v rámci systému Google Home Hub. Což jsou výhody, které asi málokdo odmítne.
“Spolu s uvedením nového systému Google Home Hub na trh, nadešel čas věnovat se při vytváření obrazového obsahu větší pozornost YouTube videím.”
No a od toho jsem tady já, YTuber, nabídku služeb najdete na stránce …