YouTube SEO pro rok 2021 – díl 1.

Pokud vás zajímají možnosti jak zlepšit pozice vašich videí na YouTube, jste na správné adrese. Tento kompletní průvodce vám pomůže lépe se zorientovat v problematice optimalizace pro rok 2021.
SEO a jeho význam
SEO neboli Search Engine Optimization (optimalizace stránek pro vyhledávače) představuje nástroj, sloužící k úpravám obsahu prezentovaného na internetu do podoby, která mu zajistí co nejlepší postavení v pořadí z hlediska vyhledávače. Obsah v našem případě může znamenat text, obrázky nebo videa. Pokud se tedy pohybujete v prostředí YouTube, bez nástroje pro lepší SEO se neobejdete.
YTSEO.cz se zabývá optimalizací vašeho internetového kanálu, jednotlivých play-listů,, video metadat (názvů, popisů, tagů, hashtagů, titulků …) a videí. Relevantní obsah + optimalizovaná metadata = více zhlédnutí
Vzorec YouTube SEO
Jednotlivá videa lze optimalizovat jak v prostředí YouTube, tak mimo něj. Nejznámějším a nejpoužívanějším vyhledávačem na světě je Google, hned za ním následuje YouTube. Při SEO optimalizaci videí, se vaše videa zobrazí ve výsledcích nebo nabídkách vyhledávání. Videa lze navíc zobrazit pomocí vyhledávače Google jako tzv. video snippets. Video snippet představuje výsledek vyhledávání s náhledovým obrázkem k videu. U Googlu se videa pro určitá klíčová slova zobrazují v horní části stránky.

Řekněte sami, upoutal by vás tento náhledový obrázek k videu?
Algoritmus YouTube
Je důležité vědět, jak funguje příslušný algoritmus, používaný při optimalizaci videí.
Algoritmus je automaticky pracující systém, který určuje, co se z obsahu nabízeného na YouTube zobrazí uživateli. Systém rozezná, o jaký obsah má uvedený uživatel zájem, a tento obsah mu nabídne. Vzhledem k obrovské nabídce nového video materiálu (každou minutu se na platformě YouTube objeví více než 400 hodin nových videí) má upřednostňování určitého obsahu značný vliv.
Při určování pořadí videí na YouTube se v minulosti vycházelo z počtu zhlédnutí. Platilo, že čím více zhlédnutí, tím lepší video. Výsledkem byly vyšší počty clickbaitů, thumbnailů a názvů videa. Video se tak dostalo na přední pozice, aniž by nabídlo uživateli jakoukoli přidanou hodnotu.
Tento systém doznal v poslední době řady změn. Dnes o pořadí na YouTube rozhoduje řada dalších faktorů. Více si o nich řekneme v další části textu.
Spolu se systémem se změnil i samotný algoritmus. Zatímco v minulosti v této oblasti panovala řada nejasností, dnes pro pojem „zhlédnutí“ platí jasná pravidla.
Co se týče vlivu algoritmu na výsledek vyhledávání, jedná se o následující oblasti:
- domovská stránka YouTube
- stránka s výsledky vyhledávání
- postranní lišta s nabízenými (navrhovanými) videi („Suggested Videos“)
- stránka s trendy
- feedy na YouTube
Algoritmus ovlivní, která videa budou prezentována na Googlu, konkrétně:
- na stránce s výsledky vyhledávání (obecně)
- na stránce s výsledky vyhledávání (sekce video)
Dále je důležité správně porozumět hlavní myšlence, na které je algoritmus vystavěn a využívat jí při propagaci svých videí formou SEO optimalizace. Při tom nesmíme zapomínat, že je algoritmus neustále upravován do podoby, která bude nejlépe vyhovovat jeho uživatelům.
Faktory rozhodující o pořadí
Jak jsme již zmínili v předchozím textu, algoritmus se neustále mění. S naší pomocí můžete zlepšit své umístění a navíc své výsledky průběžně sledovat. Při optimalizaci videí vám pomohou např. námi uvedené nástroje. Jaká jsou tedy nejdůležitější kriteria (faktory) optimalizace?
Upřímně řečeno, na tuto otázku vám přesně dnes nikdo neodpoví. Někteří odborníci si myslí, že jsou jich desítky, jiní hovoří o stovkách až tisících. Z našich údajů vyplývá, že zvýšenou pozornost bychom měli věnovat minimálně osmi následujícím faktorům:
1. Doba sledování videa
Udává celkovou dobu, kterou uživatelé stráví sledováním videí na YouTube. Pokud tedy jeden uživatel sleduje video 5 minut a jiný 4 minuty, celková doba sledování se rovná součtu obou hodnot tj. 9 minutám. Delší doba sledování se pozitivně promítne do algoritmu a video se dostane výše v pořadí oblíbenosti. Nezapomeňte, že hlavním cílem společnosti YouTube je udržet uživatele na svých stránkách co nejdéle. Je tedy logické, že všechna videa, která přispějí délkou sledování k vyšší atraktivitě, postoupí v pořadí výš. Díky funkci YouTube Analytics lze uvedené údaje sledovat v reálném čase.
2. Doba sledování kanálu
Princip fungování doby sledování platí nejen pro jednotlivá videa, ale i pro celý video-kanál. Doby sledování jednotlivých videí v daném kanálu se jednoduše sčítají. Pokud dosáhne kanál vysoké hodnoty sledovanosti u některého konkrétního tématu, obdrží od YouTube autorizaci, což znamená, že další videa na stejné téma postoupí výš v pořadí.
3. Retence
Tento ukazatel udává průměrnou délku sledování videa. Retence se vyjadřuje dvěma způsoby::
- retence relativní
- retence absolutní.
Relativní retence udává průměrnou délku sledování v procentech, zatímco retence absolutní ji uvádí v počtu minut.
Pokud bychom usuzovali, že z výše uvedeného hlediska jsou delší videa výhodnější, nesmíme zapomínat, že úspěšnost videa záleží především na jeho obsahu.
4. Míra prokliku (click through rate, CTR)
Označuje v procentech poměr mezi počtem kliknutí (resp. prokliků) a celkovým počtem zobrazení videa. Algoritmus rozezná, nakolik je video pro uživatele relevantní (náhledový obrázek a název videa se objeví ve výsledcích vyhledávání). Ke zvýšení hodnoty CTR se proto vyplatí vymyslet přiléhavý název a esteticky zajímavý náhled videa.
5. Četnost načtení
Četnost načtení udává, jak často se videa načítají do kanálu, z čehož má značný užitek každý kanál, který pravidelně načítá videa. Čím aktivnější je daný kanál a čím více videí se načte, tím větší prospěch pro YouTube SEO. V kombinaci s autorizací (viz bod 2) vzniká předpoklad pro dobré umístění v pořadí na YouTube.
6. Délka relace
Délka relace udává dobu, kterou uživatelé stráví na YouTube po zhlédnutí videa. Společnost YouTube má pochopitelně zájem, aby uživatelé zůstávali na její platformě co nejdéle. Delší relace má přirozeně pozitivní vliv na příslušný algoritmus.
7. Konec relace
Konec relace udává okamžik, kdy uživatel opustí platformu YouTube po zhlédnutí videa. Brzký odchod se nepříznivě projeví na algoritmu a následně i na hodnocení YouTube SEO.
8. Začátek relace
Velmi pozitivní hodnocení dostane od algoritmu video umístěné v aktuální relaci na prvním místě, např. pokud je přístupné prostřednictvím externího odkazu. Toto video ve finále přivádí uživatele na platformu a pokud navíc vede k delší relaci, zajistí videu lepší umístění.
Další faktory
Někteří odborníci zastávají názor, že vedle výše zmíněných faktorů hrají klíčovou roli i komentáře (poznámky) a počty odběratelů.
Komentáře k videu: Od uživatelů, kteří zanechají komentář, lze předpokládat, že se jim vaše video líbilo nebo že se jím alespoň zabývali. To je velmi dobrý podnět pro algoritmus. Chcete-li motivovat uživatele, aby vaše video okomentovali, zkuste se na konci videa zeptat, co si o něm myslí.
Odběratelé: Člověk, který se stane odběratelem vašeho kanálu, se patrně zajímá o váš obsah a je pravděpodobné, že vaše videa bude sledovat i v budoucnu. Za úspěch lze považovat, pokud se lidé po zhlédnutí videa stanou odběrateli vašeho kanálu. Dnes téměř v každém videu vidíte nabádání k tomu, abyste se stali odběrateli, klikli na tlačítko a jak vidíte, je k tomu pádný důvod (má to vliv na SEO). Vložením příslušného tlačítka (umožňujícího zájemci stát se předplatitelem) do videa, tento proces urychlíte.
Shrnutí
Tématika je mnohem složitější, ale nechtěl jsem publikovat kilometrový článek. Proto, pokud vás téma zajímá a chcete mít svá videa na prvních místech na YouTube, mrkněte i na pokračování článku – YouTube SEO pro rok 2021 – díl 2.