10 nejčastějších chyb na YouTube
10 nejčastějších chyb, kterých se firmy dopouštějí na YouTube
Při pohledu na některé kanály YouTube včetně kanálů renomovaných společností vás často zarazí jejich neuspořádanost, nízké využívání a občas i samotný obsah, který by se člověk styděl prezentovat i na daleko méně exponovaném místě než je YouTube. Chcete-li se dovědět více o důvodech nízké kvality některých kanálů a o hlavních chybách, kterých se při práci s YouTube firmy dopouštějí, přečtěte si náš následující text.
Na počátku byla síť YouTube známa jako domov různých herců-amatérů, vtipálků a začínajících rockových hvězd. S postupným růstem její popularity rostla i kvantita a kvalita jejích uživatelů. Je naprosto logické, že pokud chceme dosáhnout odpovídající úspěšnosti z hlediska marketingu, je nutné vzbudit u cílové klientely odpovídající zájem o naše aktivity. Právě prostředí YouTube se postupně vyvinulo v jedno z nejefektivnějších míst, kde mohou společnosti tento záměr realizovat. Je proto s podivem, kolik významných společností marketingový prostor, který jim YouTube nabízí, zanedbává.Neuspořádanost, nízké využívání a občas i samotný obsah, který by se člověk styděl prezentovat i na daleko méně exponovaném místě než je YouTube, vás často nemile překvapí.
Někdy se stává, že i kvalitní a rozhodně ne levný obsah inzerce, vede vzhledem ke špatně zvolené strategii, k jeho naprostému znehodnocení. V případě YouTube – druhého nejvíce využívaného vyhledávače na internetu (hned za mateřskou firmou Google) – se firmy připravují o ohromnou příležitost, jak zaujmout případné zájemce. V našem článku jsme sestavili seznam nejběžnějších chyb, kterých se firmy dopouštějí při spravování svých YouTube kanálů. Jde o chyby, kterých byste se vy měli rozhodně vyvarovat.
1.
Absence jednoznačně definované odpovědnosti
Zlozvyk, kterým mnohé firmy trpí, jsou nedefinované odpovědnosti v prostředí YouTube. Pravidlo určující, který útvar či jednotlivec má za tuto problematiku odpovídat, neexistuje. Může to být útvar marketingu, korporátní komunikace, pracovníci řízení obsahu elektronických služeb apod. Hlavní problém představuje špatné vnímání YouTube jako sociální sítě, což vede k nekonzistenci a nejasnostem již od samého počátku. Mohou tak vzniknout následující problémy:
- Účty YouTube jsou přístupny příliš velkému počtu zaměstnanců a útvarů, což přináší další zmatky a nejasnosti v organizační struktuře.
- Jednotlivé útvary společnosti provozují vlastní kanály YouTube, které vedou k vytváření duplicitních účtů a z hlediska zákazníka jsou matoucí
- Pokud není každému kanálu přiřazen konkrétní útvar/zaměstnanec, který by za něj odpovídal, dochází často k prezentaci nedostatečně zpracovaného obsahu popř. odpovědi na dotazy klientů zůstávají nezodpovězeny.
- Pokud neexistuje pevný řád pro přidělování přístupových práv ohledně agendy YouTube jednotlivým týmům a agenturám, může se stát, že zveřejňovat video může prakticky kdokoli.
Užitečná rada: Jasným definováním odpovědností konkrétním zaměstnancům nebo útvarům mnohé z výše uvedených problémů odpadnou. Případné změny mohou přirozeně přijít i s vytyčením jasné strategie.
2.
Absence cílů
Žádná společnost se neobejde bez stanovení si konkrétních cílů. Bez nich totiž není možné vypracování skutečné strategie. Mít aktivní kanál YouTube samo o sobě nestačí. Pokud nemáme jasnou představu o cílech naší společnosti, může vzniknout rozpor mezi požadovaným a vytvářeným obsahem, což se může negativně promítnout do image společnosti resp. značky. V řešení této situace podobně jako v případě řízení obsahu nám pomohou znalosti cílů společnosti v oblasti marketingu. Jedná se především o podporu zákazníků, branding, hosting popř. všechny výše uvedené činnosti dohromady.
Aby naše cíle nezůstaly jen na papíře, je třeba jejich efektivitu pravidelně sledovat. To znamená určit klíčové ukazatele výkonnosti (KPI -Key Performance Indicators) a využívat všech dostupných nástrojů analýz na YouTube. Některé z požadovaných ukazatelů nebo nástrojů analýz poskytuje i samotný Google zde. Výše uvedené ukazatele představují efektivní východisko k vyvolání odpovídající odezvy u zákazníků, napomáhají při tvorbě firemní strategie a zvýšení povědomí o našich službách mezi případnými spotřebiteli.
Užitečná rada: Mnohé společnosti odrazují řadu případných zájemců nedostatečnou prezentací nebo zbytečnou složitostí svých postupů případně odkazují příliš často na stránky jiných subjektů Proto je nezbytné vždy konat s rozmyslem, a počet návštěvníků na vašich webových stránkách utěšeně poroste.
3.
Nedostatečná práce s daty
Navzdory růstu povědomí o hodnotě dat existuje stále řada společností, které při vytváření své strategie nedokážou data efektivně využívat, čímž se připravují o celou řadu nových příležitostí. Nedostatek znalostí nebo zkušeností nemůže být výmluvou. Shromažďování dat a využívání vhodných nástrojů analýz vyžaduje sice určité znalosti, nemělo by však být nepřekonatelnou překážkou v plnění úkolů. Odpovídající data a jejich analýzy poskytují cenné informace, které přijdou vhod při vytváření strategie v prostředí YouTube. Počínaje přípravou SEO (optimalizace vyhledávání) přes uvádění videa, sledování počtu shlédnutí až po vymýšlení budoucího obsahu.
Mezi činnosti analýzy dat, vytyčování cílů a definice klíčových ukazatelů patří např.:
- určování zdrojů, ze kterých pochází reakce na váš obsah
- zjišťování pojmů, klíčových slov (keywords), podle kterých se zájemce dostane k vašemu obsahu
- zjišťování průměrné doby sledovanosti vašeho videa
- sledování odezvy na vámi prezentované ukázky (běžně pomocí liků, disliků, počtu účastníků, komentářů a sdílení).
- sledování obliby jednotlivých témat, formátů a stylu prezentace
- sledování nejčastějších keywords generujících hodnotný provoz
Užitečná rada: Výše uvedená měření lze provádět pomocí snadno ovladatelných nástrojů včetně tzv. kreativního studia na YouTube a dalších programů např. na YouTube SEO.
4.
Nedostatečná finanční efektivita
Myšlenka nechat si materiály, které chceme prezentovat, zpracovat do podoby atraktivního designu některou reklamní agenturou, zní přitažlivě, avšak ne vždy se finančně vyplatí. Vedle vysoké finanční zátěže existují i další důvody, proč se tento způsob může jevit jako nadbytečný. Typický způsob spolupráce s agenturami probíhá na bázi jednotlivých kampaní. Výsledný obsah má proto pouze časově omezenou platnost. Dopad těchto jednorázových relací bývá obvykle kratší než v případě různých rad a pomoci v podobě návodů a naučných videí.
Užitečná rada: Vaše strategie na YouTube by měla vycházet právě z druhého typu materiálů. Znalosti a zkušenosti nezbytné k jejich tvorbě a aktualizaci jsou v rukách vašich lidí!
5.
Výroba formou outsourcingu
S postupným poklesem nákladů a zvyšující se snadností využívání filmové technologie a softwaru disponuje řada společností znalostmi a zdroji nezbytnými pro domácí tvorbu kvalitních videí. Dobrou zprávou pro všechny váhající a pochybovače o kvalitě výrobců videí a filmů je jejich zvyšující se kvalifikovanost a profesionalita, kterou v poslední době známé značky výrazně posilují především ve snaze pokrýt vlastní potřeby v oblasti video-tvorby.
Užitečná rada: Zájemci o případné zapůjčení studia a příslušných služeb se mohou informovat na stránkách YouTube Spaces nebo vyzkoušet tzv. DIY office studio
6.
Stanovení příliš krátkodobých cílů
Možná nejčastější chybou, kterou firmy dělají, je absence dlouhodobé strategie na YouTube. Firmy se obvykle soustřeďují pouze na aktuální kampaň a předvádějí video-snímky, které jsou zaměřeny na momentální ohlas, zatímco kontinuita vývoje je nezajímá. Může se jim proto stát, že k nastartování další kampaně musí vyvinout nepřiměřeně veliké úsilí. Ve snaze zajistit dlouhodobější efekt a předejít nadměrným investicím do pomíjivých trendů a časově omezených témat se snažte přizpůsobit i obsah vašich videí.
Užitečná rada: Koncipujte svou strategii s ohledem na udržení dlouhodobějšího povědomí o vašich službách a zapojení zákazníků.
7.
Nedostatek znalostí
Pokud lidé, kteří mají problematiku YouTube na starost, nedisponují potřebnými znalostmi veškeré vaše úsilí může přijít vniveč kvůli nevhodné strategii. Ačkoli se nemusí jednat výhradně o odborníky na danou problematiku, proces rozhodování musí být otevřený vůči veškerým nezbytným informacím a znalostem.
Nezbytné znalosti očekávané od odpovědného pracovníka na YouTube:
- profesionální užívání a řízení jednotlivých YouTube elementů v oblasti brandingu.
- znalosti z oblasti optimalizace vyhledávání na YouTube a analýz.
- znalosti právní povahy z oblasti autorských práv včetně řešení případů jejich porušení.
8.
Nesoulad mezi inzercí a obsahem
Mladá generace uživatelů část využívá YouTube jako platformu pro umísťování inzerátů. Pokud celou věc vezmete za správný konec, může přinést užitek, který překoná i účinek televizních reklam.
K zajištění úspěšnosti inzerce je nezbytné rozlišovat mezi běžným a inzertním obsahem:
- Mezi tzv. běžný obsah patří video materiál publikovaný na YouTube, jehož záměrem je být vyhledáván a komentován.
- Reklamní obsah zahrnuje videa tvořená speciálně pro YouTube za účelem reklamního vysílání na placeném prostoru.
Krátce řečeno, reklamy byste neměli umisťovat na váš hlavní kanál, kde se jeho přítomnost obvykle neočekává nebo je přímo nežádoucí. Vzhledem k výši investic, které jste vložili do vaší inzerce, lze předpokládat, že nechcete spoléhat na náhodné návštěvníky doufaje že si možná vašich inzerátů všimnou.
Užitečná rada: Doporučujeme proto maximálně využívat velmi účinných nicméně málo využívaných nástrojů inzerce na YouTube např. discovery ads.
9.
Průzkum cílové klientely
Segmentace trhu a průzkum cílové klientely tvoří páteř marketingové strategie. Umožňuje hlubší náhled do potřeb, tužeb a zájmů vašich zákazníků, jež se promítnou v obsahu, který jim nabídnete. Nevěnovat pozornost důkladnému průzkumu potřeb zákazníků se může vymstít ve sníženém zájmu o vaše služby či produkty.
Ve snaze vyvarovat se této chyby využívejte veškerých možností styku se zákazníkem, které máte k dispozici:
- Obraťte se na své prodejce, kteří nejlépe vědí, jaké jsou potřeby a zájmy zákazníků.
- Komunikujte s členy týmu služeb pro zákazníky a získejte hlubší náhled do problematiky, která je zajímá.
- Využívejte vhodné nástroje analýz, sledujte jaké výrazy a klíčová slova jsou nejvíce vyhledávány a o jaká témata se vaši klienti zajímají.
10.
Podcenění významu SEO
Firmy mají často tendenci podceňovat význam optimalizace vyhledávání na Googlu i YouTube.
V případě YouTube jde o především o to, že jej uživatelé nevnímají jako seriózní vyhledávač. Že je tomu právě naopak potvrzují následující skutečnosti:
- YouTube představuje v globálním měřítku druhý nejoblíbenější vyhledávač (větší je pouze vyhledávač mateřské společnosti – Google)
- U věkové kategorie tzv. mileniálů figuruje YouTube mezi vyhledávači dokonce na prvním místě.
- Využívání YouTube jako vyhledávače vykazuje dlouhodobě vzestupný trend.
Abyste byli schopni sledovat zájem o vaše snímky z hlediska vyhledávání, je nezbytné znát faktory rozhodující v oblasti optimalizace vyhledávání na YouTube. Naše doporučení zní: využívat účinných nástrojů analýzy SEO na YouTube např. YTSEO.cz. Aplikací vhodných klíčových slov a výrazů vyhledávání u vašich názvů, tagů a popisů můžete získané údaje, které lze využít k optimalizaci metadat vašeho kanálu a videí. YouTube představuje skvělou platformu k získávání nových a zapojení stávajících zájemců pro vaši společnost či značku. Díky její rostoucí popularitě se vyplatí věnovat určitý čas pravidelnému přehodnocování vaší YouTube strategie.
Pokud se při práci na YouTube vyvarujete deseti popsaných chyb, ušetříte spoustu peněz a využijete naplno veškerý marketingový potenciál YouTube.