Praktické tipy na cestu k vrcholu
Příprava YouTube SEO
V předchozím článku Jak se stát jedničkou na YouTube jsme si řekli podstatné základy o YouTube SEO faktorech hodnocení a o algoritmu SEO. Nyní se budeme věnovat praktickým radám a řekneme si, jak se k našemu cíli – stát se jedničkou na YouTube – dostat ve čtyřech jednoduchých krocích.
1. Klíčové slovo a průzkum obsahu
SEO a tzv. klíčová slova (keywords) spolu velmi těsně souvisejí. V žádném případě nelze klíčová slova ignorovat. Klíčová slova nejenže napomáhají lepšímu umístění videa v pořadí, ale zajišťují i vhodné tematické zařazení. Hned po nahrání, kdy nejsou ještě k dispozici hlavní číselné údaje, provádí algoritmus jakýsi průzkum klíčových slov. Nejdříve se zaměří k jakému tématu video přiřadit. Při testování videa systém sleduje, jak reagují ostatní účastníci. Nabízí se tím šance zařadit správně video hned na začátku a rychleji se dostat na přední místa v pořadí.
Nejde však jen o pořadí. Ten, kdo nevyužívá klíčových slov, i kdyby byl první v pořadí, ještě nemusí vytvářet video, které má nějakou hodnotu. Abychom se této situaci vyhnuli, vyplatí se provést zmíněný průzkum. YouTube v minulosti nabízel vlastní nástroje na vyhledávání klíčových slov, ale to už dnes neplatí. Nicméně existují i další možnosti, které napomáhají nalézt optimální klíčová slova a tagy a ušetřit spoustu času zdlouhavým pátráním po vhodném klíčovém slově na internetu. Tento krok může zabrat pár minut nebo pár hodin, záleží na odvětví a jak je toto prostředí konkurenční (kolik jiných kanálů se věnuje podobnému tématu).
2. Optimalizace videa – název, popis, náhled, atd.
Žádné video by nemělo být pouze bezmyšlenkovitě nahráno. Mělo by být optimalizováno, což znamená:
- Každé video by mělo být opatřeno vhodným názvem, který obsahuje vaše hlavní klíčové slovo. Mělo by uživateli okamžitě ukázat, jaká je tematika vašeho videa a jaký druh informací nabízíte. Pozici videa v rámci SEO posílíte, pokud své klíčové slovo umístíte hned do názvu videa.
- Každé video by mělo být doprovázeno popisem obsahujícím některé relevantní klíčové slovo tak, aby systém YouTube a Google lépe porozuměl kontextu vašeho videa. Důležité je nepoužívat spam a umožnit uživatelům plynulé čtení vašeho popisu.
- Každé video by mělo obsahovat vhodné tagy, aby se častěji objevovalo pro vyhledávání. Existují nástroje, které generují tagy bezplatně. Z nich lze vyčíst, které oblasti uživatel prohledával, než se dostal k vašemu videu.
- Každé video by mělo obsahovat náhled. Dobře vypracovaný náhled přitahuje pozornost návštěvníků. Je dokonce důležitější než samotný název videa. Proto se vyplatí věnovat určitý čas tvorbě správného náhledu (nepoužívat automaticky vygenerovaný), který nebude fádní a přitáhne pozornost většího počtu uživatelů.
- Přejmenujte svůj soubor s videem tak, aby z něho bylo zřejmé k jakému tématu se váže. Vyhledávače totiž nemohou nahlédnout do obsahu tzn. je nutné sladit název souboru s obsahem (v podobě klíčového slova), které napoví vyhledávači, o čem je vaše video.
3. Optimalizace kanálu
Optimalizace by se neměla týkat pouze videa. Kanál, který obsahuje četné video-záznamy, je třeba také udržovat. Název kanálu, jeho popis a tagy představují alfu a omegu. Navíc je vhodné provádět občas i „jarní úklid“ a odstraňovat neaktuální či nefunkční videa. Nezapomeňte, autorita kanálu může ovlivnit i tvorbu videa v daném kanálu (viz. “Doba sledování kanálu”).
Dobře odstartovat proces optimalizace vašeho kanálu znamená:
- vytvořit YouTube audit, nebo
- absolvovat nějaký workshop s YouTube experty k provedení analýzy silných a slabých stránek kanálu, nebo
- objednat služby které v této oblasti poskytujeme.
Dalším důležitým krokem je vytvoření seznamu přehrávání videí u některých témat, aby videa s klíčovými slovy odpovídala příslušným tématům.
4. Propagace videa – propojení, sdílení, inzerce apod.
Poté, co jste video úspěšně nahráli, se musíte postarat, abyste mu zajistili dostatečnou míru popularity v podobě množství zhlédnutí. Napomoci tomu můžete propojením svých videí s jinými videi, připojením externích odkazů, komentářem k příslušným videím nebo přímo aktivním vyhledáváním zájemců na sociálních sítích. Možností je celá řada a záleží jen na vás, které si vyberete. Obecně se uvádí, že první měření úspěšnosti byste měli provést až zhruba po 3 až 4 týdnech od zavedení optimalizace. V této době byste měli zároveň implementovat výše uvedené tipy, které vám zaručí přední umístění.
Pokračováním tématu Jak se stát jedničkou na YouTube, bude článek, který je třetím a zároveň posledním dílem skládačky – Tajná zbraň při optimalizaci.