Jak vytvořit náhled, miniaturu, náhledový obrázek …
Thumbnail, tak se v angličtině označuje náhledový obrázek k videu. U nás se pro náhledový obrázek k videu používá označení výraz náhled, miniatura, nebo miniatura videa, popřípadě zmiňovaný náhledový obrázek. Přestože podpora YouTube kanálu používá slovo miniatura, přijde mi srozumitelnější používat slova náhled a náhledový obrázek.
Náhledový obrázek videa
YouTube náhled představuje jeden z hlavních faktorů, který dokáže zviditelnit vaše video. Náhledový obrázek je v podstatě miniaturní verze běžného obrázku. Většinou je to právě náhledový obrázek, co člověk brouzdající po internetu a hledající vhodný námět nebo odpověď na svůj dotaz uvidí jako první. Jak tedy postupovat při vytváření náhledu, aby pomohl vyniknutí našeho obsahu.
V následujícím článku si povíme vše podstatné včetně situací, kterým bychom se měli vyhnout.
Je všeobecně známou skutečností, že videa bývají přitažlivější než text a že většina lidí si odnáší více z přehrání videa než z četby textu. Je tomu tak, protože …
- videa upoutají pozornost okamžitě
- jejich emocionální dopad je obvykle vyšší než v případě textu
- video je obecně snadněji srozumitelné než text
- videa lze snadno sdílet
Uvedené přednosti videa platí však s jednou podmínkou. Každé video musí být provedeno důkladně, přitažlivě chcete-li. K tomu do značné míry přispívá i dobře vytvořený náhled. Níže pro vás mám všechny potřebné informace k vytvoření náhledového obrázku videa, který přitáhne pozornost spousty uživatelů.
Projdeme si následující
- Vysvětlení pojmu náhledový obrázek
- Krátce z historie
- Důvody proč využívat náhled
- Nejčastější způsoby využití pro video
- Postup vytváření náhledu
- Vkládáme text
- Výběr vhodného obrázku
V dalším článku, který na tento navazuje – Jak zviditelnit své video na YouTube pak budeme pokračovat s těmito tématy:
- Sedm tipů jak zviditelnit své video na YouTube
- Designové trendy pro rok 2018
- Příklady náhledů pro značkové kanály
- Funkce vzorců pro YouTube Thumbnails
- Prvky, které by měl vzorec obsahovat
- Postup při provádění změn
- Thumbnail creator
- Software
- Nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat
- Směrnice YouTube v oblasti tvorby miniatur
- Závěr
Vysvětlení pojmu náhledový obrázek
Náhled – řečeno co nejstručněji – je miniaturní verze běžného obrázku. Obvykle to bývá právě náhled, co člověk brouzdající po internetu a hledající vhodný námět nebo odpověď na svůj dotaz uvidí jako první. Náhledový obrázek lze přirovnat k obalu knihy. Existuje spousta lidí, kteří knihu posuzují podle toho, jak je zaujal její obal nebo vazba. Podobně to funguje i u obalů DVD, nebo v minulosti u plakátů na filmy do kin. Podle toho se pak řídí při nakupování.
Krátce z historie
Video thumbnail (doslovný překlad z angličtiny by mohl znít jako „nehet palce“) ke svému názvu přišel docela logicky vzhledem k velikosti, která obvykle nepřesáhla velikost nehtu (ostatně i my používáme „co by se za nehet vešlo“). Náhledy vznikly, aby usnadnily zobrazování řady různých obrázků na omezeném prostoru.
Náhledový obrázek uživateli naznačí, jak vypadá velký obrázek, avšak ve zmenšeném provedení. Po jeho rozkliknutí dostaneme plnou nezmenšenou verzi obrázku, v případě náhledu u videa, dostaneme celé video. Nemalou výhodou je také úspora šířky pásma a doby stahování, což hraje významnou roli zvláště v dnešní době, kdy lidé neradi dlouho čekají, než se video nahraje.
Důvody proč využít náhled
Náhled usnadňuje uživateli možnost kontrolovat sledované video. Protože uživatel dostává v podstatě krátký přehled obsahu videa, je jeho důležitost při vytváření poutavého videa naprosto neoddiskutovatelná.
Všimněte si, jak lidé postupují, když se brouzdají příspěvky na YouTube a hledají zajímavé videa k prohlížení. Obvykle je zaujmou dvě věci: poutavý titulek či nadpis a zajímavý náhled. Převážná většina z nás takto postupuje. Těch, co by na tyto dvě věci nereagovali a začetli se rovnou do textu nebo začali sledovat video, byste asi mnoho nenapočítali. Právě proto se neobejdete bez vlastního náhledu.
Nejčastější způsoby využití pro video
Vedle již zmíněných hlavních důvodů lze náhledové obrázky pro video využít konkrétně k …
- efektivnímu napojení obsahu vašeho videa
- podnícení zvědavosti uživatele zhlédnout vaše video
- odlišení vaší značky od ostatních resp. jejímu vyniknutí
- snazšímu zobrazení na libovolném přístroji (stolním počítači či mobilním přístroji).
Postup vytváření náhledového obrázku
Naučit se tvorbě náhledů pro YouTube může na první pohled vypadat komplikovaně. Opak je pravdou. Možná si řeknete, zda vám to celé stojí za námahu. Copak by nestačila nějaká starší fotka? V tom případě doporučuji využít nabídky automaticky generovaných náhledů na YouTube.
Důkazem, že náhledové obrázky přispívají k zviditelnění videa, je skutečnost, že 90% nejvýše umístěných videí na YouTube obsahuje na míru vytvořené náhledy. (Zdroj YouTube Creator Academy).
- Nejlepším výchozím bodem pro tvorbu náhledů je aplikace Google Images. Stačí zadat do vyhledávače “1280 x 720”, což je velikost, kterou potřebujeme, neboť nejlépe vyhovuje sledování na stolním počítači i mobilním přístroji. V sekci „nastavení (Tools)“ lze obrázky filtrovat podle “práva k užití (Usage Rights)”. Takto se lze dostat k obrázkům, jež se použijí opakovaně pro komerční účely, modifikují popř. opakovaně použijí + modifikují pro komerční účely.
- Druhým krokem je výběr vhodného pozadí pro váš náhledový obrázek. Poklepnutím na pravé tlačítko myši a kliknutím na “kopírovat obrázek (copy image)“ jej zkopírujete. Pokud nemáte na svém přístroji položku “kopírovat obrázek”, můžete obrázek namísto kopírování uložit.
Otevřete si editor obrázků se kterým běžně pracujete a příkazem “vložit (paste) vložte obrázek, který jste právě zkopírovali.
Vkládáme text
Teď můžeme vložit nějaký text. K tomu musíte nalézt vhodný font. Různé druhy fontů můžete najít na jakékoli příslušné stránce typu FontShop nebo Typekit. Vyberte vhodnou kategorii fontu, projděte si jednotlivé možnosti fontů a jeden z nich si vyberte a stáhněte. Více se fontům věnujeme v dalším článku v odstavci Sedm tipů jak zviditelnit své video na YouTube.
- Otevřete zazipovaný soubor fontu, který jste si stáhli a proveďte instalaci.
- Nyní se vraťte do editoru obrázku.
- Vepište formulaci, kterou chcete použít přes obrázek pozadí. Nyní jste připraveni vytvořit si svůj vlastní náhled pro video na YouTube.
- K vytvoření vlastního náhledu můžete využít nabídky clipartu, různých ikon apod. které přidáte na svůj právě vytvořený obrázek s textem. Stačí cokoli, co upoutá pozornost ostatních, pochopitelně při dodržení podmínek služby YouTube. Vyhněte se např. jakýmkoli matoucím či nevhodným prvkům.
Při vybírání si pohrajte s různými typy obrázků a bavte se tak dlouho, dokud nenajdete ten nejlépe padnoucí.
- Jakmile budeme mít svůj náhled hotov, musíte jej uložit. Nejlepší variantou z hlediska obrazové kvality se jeví formát PNG. Pokud je soubor s obrázkem větší než 2MB, budete muset pro uložení zvolit formát .JPEG nebo .JPG. Při používání náhledů nezapomeňte, že systém YouTube omezuje velikost na 2MB.
- Při editaci nastavení videa na YouTube, klikněte na “vlastní miniatura (Custom thumbnail)” (pod výběrem obrázků na pravé straně videa) nahrajete váš náhledový obrázek. POZOR! Pokud chcete využívat možnost vlastního náhledu, musíte mít verifikovaný účet na YouTube.
- Hotovo! Nic složitého, že?
Výběr vhodného obrázku
Váš náhledový obrázek je důležitější, než byste si možná mysleli. O úspěchu videa dokáže YouTube rozhodnout ve zlomku sekundy. Důvodem je první dojem, který zanecháváte. Právě náhled, který případný zájemce uvidí jako první, významně ovlivní jeho rozhodnutí přehrát si vaše video. Proto výběru náhledu věnujte patřičnou pozornost a vybírejte takový, který přitáhne pozornost a vzbudí zvědavost. Předkládáme několik tipů pro vhodný výběr obrázku. Zaměřit byste se měli především na:
- Výběr toho správného: použijte výrazný, jednoznačný obrázek, který vypadá výborně v různých velikostech. Obrázek by se měl tematicky vztahovat k informacím, které chcete sdělit svým videem. Ověřte si rovněž, že váš náhled mezi ostatními patřičně vyniká.
- Dodržování podmínek a pravidel na YouTube: vyvarujte se nevhodných nebo problematických obrázků, které by svým obsahem mohly porušovat některou z podmínek YouTube – (Směrnice YouTube v oblasti tvorby miniatur).
- Rozlišení (ostrost) obrázku: použijte maximálního rozlišení (vždy však s objemem dat nižším než 2MB).
- Kompozici fotografie: promyšleným postupem sestavte zajímavé a dynamicky působící obrázky.
- Text: dejte si pozor, aby některé formulace použité ve vašem materiálu nemohly být vyňaty z kontextu.
Myslím že pro teď je to hromada informací, nechejte je vstřebat, popřípadě si vyzkoušejte výše uvedené v praxi. Běžte si dát něco k pití, protáhněte se a můžete pokračovat v článku Jak zviditelnit své video na YouTube který na výše uvedené navazuje.