Popis videa ovlivňuje počet shlédnutí
Pokračování článku – Více zhlédnutí s lepšími …
Níže uvedený obsah navazuje na článek Více zhlédnutí s lepšími popisy YouTube videí. Pokud jste ho ještě nečetli, doporučujeme začít právě tam. V opačném případě směle pokračujte v prozkoumávání nových možností jak mít lepší SEO a tím i pozice videí na YouTube.
SERP Snippet
SERP snippet je úryvek textu internetové stránky, který se objeví jako popisek nalezeného odkazu na stránce s výsledky vyhledávání např. na Googlu nebo YouTube.
Několik praktických rad k optimálnímu využití SERP snippetu:
- Vaše hlavní klíčové slovo by se v první větě mělo nacházet na viditelné ploše (nikoli až po rozkliknutí odkazu „Show More / Zobrazit více“).
- Výzvu k akci (CTA) vždy umístěte do první nebo druhé věty, kde ji lze vidět dříve, než dojde k zalomení textu.
- Nejsnáze si kvalitu vašeho snippetu ověříte pomocí nástroje náhledu (SERP preview).
Náš nástroj pro optimalizaci zhlédnutí vám poskytne jak výše uvedený náhled, tak analýzu vašeho popisu v reálném čase (právě probíhající aktivity, plánované aktivity aj.)
Počet znaků a jejich zobrazení v popisu
Počet znaků popisu vašeho YouTube videa, které jsou vidět na stránce s výsledky vyhledávání, se bude lišit podle používaného vyhledávače. Počet znaků zobrazených na stránce vyhledávání Googlu je 150 – 160 (včetně mezer), v případě YouTube je to 138 znaků (včetně mezer), v případě Seznam.cz je to někdy až 240 znaků (včetně mezer). YouTube umožňuje pro popis videa maximálně 5 000 znaků. Systém však nezobrazí celý text, pouze několik prvních řádků. Další část následuje až po kliknutí na tlačítko „Show more / Zobrazit více“. Co se týče telefonů, na displeji smartphonu se nezobrazí ani první řádky; vidět je pouze název videa.
Délka popisu
Maximální počet znaků, který systém YouTube umožňuje pro popis videa, je 5 000 znaků (což odpovídá cca 800 slovům). Tento prostor lze plně využít; důležité však je, aby text co nejvíce odpovídal tématice videa. A nezapomeňte ani na další nezbytnosti jako jsou hashtagy a klíčová slova minimálně v počtu odpovídajícím cca 1 – 2% textu.
Užitečný tip: Někteří lidé – v případě že se celý přepis textu videa nevejde do políčka vyhrazeného pro popis – do tohoto prostoru uvádějí přepis videa a odkaz na přepis původní.
Design popisu
Při práci na popisu vašeho videa vždy pamatujte, že váš text by měl být čtivý a odlišovat se od ostatních podobných textů. Různé prvky jako znaky ASCII, symboly typu šipky po stranách slov a frází popř. různé oddělující znaky usnadní orientaci a zdůrazní důležité pasáže textu.
Věci, kterých bychom se měli vyvarovat
Jakékoli prvky, které do popisu nepatří, se v prostředí YouTube ještě zvýrazní. Jde např. o:
- Různé speciální znaky např. <> protože YouTube neumožňuje požívání kódu HTML v popisu.
- Porušení autorských práv.
- Hashtagy, které vedou k porušení pravidel YouTube komunity.
Algoritmy YouTube
Systém YouTube – podobně jako jiné vyhledávače – používá k určování pořadí videí na svých stránkách specifické algoritmy. Ty sledují určité vzorce, proto je důležité text vhodně strukturovat do odstavců, čímž zvýšíte šance na upřednostnění vašeho videa.
Popis na mobilu
Zatímco na YouTube je kolonka popisu umístěna pod videem a pod řádkem s názvem, počtem zhlédnutí, lajky, sdílení aj., na mobilních přístrojích není text popisu zpravidla zobrazen vůbec. Jako vhodný příklad popisu videa může posloužit kanál Cute Life Hacks. Při porovnávání jednotlivých zobrazení popisu na různých typech přístrojů vám určitě neuniknou určité rozdíly. Celý popis textu lze zobrazit jak na stolním počítači, tak na mobilním přístroji. Zatímco na stolním počítači stačí kliknout na odkaz “Show more / Zobrazit více”, na mobilním přístroji musíte kliknout na ikonku v podobě šipky vedle názvu videa. Pod kolonkou pro popis se objeví komentáře týkající se videa (v případě že tuto funkci umožníte). Části popisu se zobrazí také ve výsledcích vyhledávání (alespoň na stolním počítači).
Postup k zajištění dostatečné efektivity popisu videa
Teprve po vytvoření několika popisů, poznáte, jak je důležité provádět tuto činnost efektivně.
Zde je pár užitečných doporučení:
- Využívejte šablon (viz. příklad “Šablona popisu” níže).
- Využívejte funkce YouTube „Upload Defaults“. Nastavením defaultní informace ušetříte spoustu času do budoucna.
- Využívejte generátor popisů, který nabízí více šablon, např. text pro každý playlist/seznam videí zvlášť.
- Optimalizaci starších videí provádějte pomocí hromadné editace (bulk editing).
- Využívejte funkci „Apply Template“.
Příklad popisu
Příklad popisu převzatý přímo z YouTube:
Naučte se správně provádět průzkum klíčových slov a zajistěte si větší počet zhlédnutí na YouTube. Získejte další informace o optimalizaci vyhledávání videa. Využívejte nástroje na klíčová slova, které vycházející z oficiálních údajů vyhledávání získaných z YouTube, Google, Bing a AdWords. Využijte naplno neomezených možností a objemu nabídky vyhledávání klíčových slov. Využijte analýzy obsahu SEO k další optimalizaci vašich klíčových slov, názvů videí a popisů. Některé nástroje umí navíc zkontrolovat i dostatečnost a správnost vámi využívaných klíčových slov.
Náš nástroj obsahuje jednoduchý orientační systém a umožňuje navrhovat několik nejvhodnějších technik optimalizace vyhledávání. Červená barva signalizuje špatný stav optimalizace, oranžová stav vyhovující (…který však lze zlepšit) a zelená stav výborný. Aby mohl systém fungovat, musíte pro každé video nastavit tzv. focus keyword nebo focus phrase. Náš systém provede kontrolu obsahu a nabídne vhodné tipy k zlepšení výsledků optimalizace.
Šablona popisu
Pokud se chystáte tvořit větší množství video snímků, stojí za úvahu vypracovat si vlastní popisové šablony. Usnadní vám práci a zajistí, že při větším počtu zakázek na žádný důležitý údaj nezapomenete.
Příklad šablony popisu videa:
Řádek č. 1: Text popisu
Řádek 2-3: první výzva k akci
_________________________
Pomocný text (shrnutí videa, přepis textu apod.)
Klíčová slova
Hashtagy
Příslušné odkazy
druhá výzva k akci
_________________________
Profilový seznam sociálních sítí
Adresa web stránek
Kontaktní informace
_________________________
Ocenění práce jiných subjektů např. sponzorů
Shrnutí
V předchozím textu jste se dověděli,že …
- že popis videa na slouží k jeho lepšímu pochopení a posílení jeho šancí stanout v popředí na žebříčku YouTube
- popis je umístěn pod videem a jeho názvem
- o významu popisu
- o správném způsobu tvorby textu a vhodné výzvě k akci
- o důležitosti snippetu (jenž není součástí pouze viditelného textu).
- pro vyhledávání na YouTube je vymezen prostor pro maximálně 138 znaků (včetně mezer).
- pro popis videa umožňuje systém YouTube prostor pro maximálně 5 000 znaků.
- stojí za zváženou využívat znaky ASCII a rozdělovače textu k posílení jeho čtivosti a zdůraznění důležitých informací.
- z důvodů využívání vzorců (vycházejících z algoritmů) bychom měli text strukturovat do odstavců.
- existují nástroje, které mohou pomoci v efektivnější tvorbě popisů.
Závěr
Popis videa není radno podceňovat. Je třeba na něj myslet již v průběhu vlastní tvorby videa. Jedině tak lze vyvážit vhodnost využití všech nezbytných prvků jako hashtagů, klíčových slov a dalších prvků k posílení optimalizace vyhledávání.