Jak se stát jedničkou na YouTube
Přední místa v pořadí YouTube nelze dosáhnout bez nejdůležitějšího ze všech nástrojů – YouTube SEO. V tomto článku vám poradím, jak se prosadit na YouTube pomocí SEO optimalizace.
SEO optimalizace
Nejprve si pojďme připomenout co SEO znamená. Je to zkratka pro Search Engine Optimization (optimalizace pro vyhledávače někdy též optimalizace nalezitelnosti). Hlavním účelem je optimálně nastavit obsah (tj. text, obrazový materiál nebo video) tak, aby jej vyhledávač mohl dostat na přední místa v pořadí na internetu.
Celosvětově nejznámějším a nejrozšířenějším vyhledávačem je Google, následován YouTube. Význam YouTube SEO neustále roste. Pokud disponujete kvalitním nastavením SOE faktorů u videí na vašem kanále, zobrazí se vaše video ve výsledcích vyhledávání nebo nabídkách. Vaše videa mohou být uváděna i v Google Search v podobě tzv. snippets. Video snippet představuje výsledek vyhledávání nesoucí thumbnail (náhled, náhledový obrázek videa). V případě Googlu jsou videa pro určitá klíčová slova zobrazena v horní polovině stránky, to je obrovský potenciál. Výsledkem optimalizace je výrazný nárůst povědomí a vysoká míra dopadu kampaní (reach).
Algoritmus a jeho funkce
Pokud hovoříme o YouTube SEO, je důležité vědět způsob fungování algoritmu. YouTube algoritmus je automatický systém, který určuje, co vše si bude uživatel moci na YouTube prohlédnout. Od systému se předpokládá, že rozezná o co má uživatel zájem a tento jeho zájem mu dokáže uspokojit. Vzhledem k množství video-materiálu a rychlosti, s jakou je tento nahráván na YouTube (každou minutu více než 400 hodin videa), stanovení priorit hraje v případě video prezentací naprosto zásadní roli.
V minulosti se pořadí videí na YouTube sestavovalo výhradně podle počtu zhlédnutí. Čím více shlédnutí, tím lepší video. Tento jednoduchý vzorec platil po dlouhá léta. Prakticky tak narůstal jen počet kliknutí nad náhledy a názvy jednotlivých videí. Video se dostalo na přední příčky, aniž by uživateli poskytlo jakoukoli přidanou hodnotu.
V posledních letech došlo v této oblasti k zásadním změnám. O pořadí dnes nerozhoduje jen počet zhlédnutí, ale i jiné faktory, o kterých budeme hovořit později.
Samotný algoritmus využívaný systémem YouTube též doznal značných změn. Na rozdíl od minulosti dnes platí jasná pravidla ohledně určování, co lze a co nelze považovat za zhlédnutí.
A kde se můžete o síle algoritmu přesvědčit? Vyzkoušejte následující stránky:
- domovská stránka YouTube
- stránka s výsledky vyhledávání
- postranní lišta obsahující „nabízená videa“
- stránka o trendech
- stránka registrace na YouTube
Algoritmus se projevuje rovněž na videích na:
- stránce s výsledky vyhledávání společnosti Google
- stránce s výsledky vyhledávání videí společnosti Google
Vidíte, že je z čeho si vybrat. Právě proto je důležité znát hlavní ideu pro vznik algoritmu a příslušné know-how využít při propagaci u svých videí.
Technici YouTube neusnuli na vavřínech a na algoritmu neustále pracují ku prospěchu uživatelů. Abychom ani my nezůstali pozadu, řekneme si pár užitečných rad, jak postupovat.
Faktory rozhodující o pořadí videa
Nezbytnost disponovat vhodnými nástroji a reagovat na neustálé změny v prostředí YouTube SEO jsou dvě nezpochybnitelné věci. Faktory rozhodující o pořadí videa, na pomyslném žebříčku popravdě řečeno již tak jasné nejsou. Ani skuteční odborníci nejsou v této oblasti zajedno. Někteří hovoří o desítkách, jiní dokonce o stovkách různých faktorů.
My jsme vybrali osm z nich, které by rozhodně neměly uniknout vaší pozornosti.
1. Doba sledování videa
Vyjadřuje délku sledování videí jednotlivými uživateli YouTube. Celková doba se počítá prostým sčítáním. Delší doba sledování pozitivně ovlivňuje algoritmus a video se tak dostává výše v pořadí. Nezapomeňte, že snahou YouTube je udržet uživatele na YouTube co nejdéle. Proto jsou všechna videa, která zajistí dlouhou dobu sledovanosti odměněna lepším umístění v pořadí. Díky funkci nástroje YouTube Analytics můžete tyto údaje sledovat v reálném čase.
2. Doba sledování kanálu
Princip sledovanosti platí nejen pro jednotlivá videa, ale i celé kanály. Doba sledování jednotlivých videí se vždy sčítá za celý kanál. Pokud má určitý kanál vysokou sledovanost na určité téma, dostane od spol. YouTube tzv. autoritu, což znamená, že další videa na dané téma se dostanou v pořadí ještě výše.
3. Retence sledujících
Tento ukazatel vyjadřuje průměrnou délku sledování videa uživatelem. Hodnotu lze zobrazit dvěma způsoby:
- v podobě relativní retence
- v podobě absolutní retence
Relativní retence vyjadřuje v procentech průměrnou sledovanost na jedno video, zatímco absolutní retence ukazuje objem minut sledování videa.
Někdo by mohl namítnout, že s podobným počítáním mají delší videa výhodu před videi kratšími. To je sice do jisté míry pravda, ale nesmíme zapomínat, že hlavním kriteriem není dnes délka, ale obsah videa.
4. Míra prokliku (CTR)
Ukazatel CTR (click through rate, v češtině se překládá jako míra prokliku) vyjadřuje procentuální poměr mezi počtem kliknutí a počtem zobrazení videa. Algoritmus dokáže rozeznat, nakolik je video pro uživatele důležité v okamžiku, kdy se objeví v náhledu, nebo názvu videa ve výsledcích vyhledávání, nebo v nabídkách k prohlížení. Pokud chcete posílit hodnotu CTR, vymyslete dobrý název videa s dobře vytvořeným náhledem (náhledovým obrázkem).
5. Četnost nahrávání
Četnost (frekvence) nahrávání udává, jak často jsou videa na daném kanálu nahrávána. Čím vyšší aktivita tj. čím více nahraných videí, tím vyšší je i hodnota YouTube SEO. Pokud se k dobrému výsledku četnosti nahrávání přidá i udělení autority (viz. bod 2), vytvoří se pevný základ pro lepší umístění.
6. Délka relace
Ukazuje jak dlouho jednotliví uživatelé zůstávají v prostředí YouTube po shlédnutí videa. Protože záměrem společnosti YouTube je přimět uživatele strávit na její platformě co nejdelší čas, projeví se delší relace příznivě i na příslušném algoritmu.
7. Ukončení relace
Vedle ukazatele délky relace zaznamenává systém i dobu ukončení relace. Pokud uživatel brzy po zhlédnutí videa prostředí opustí, projeví se tato skutečnost na SEO negativně.
8. Zahájení relace
Systém považuje za pozitivní, pokud uživatel zahájil sledování prvního videa dané relace přechodem do YouTube z jiného prostředí. Pokud v optimálním případě uživatel na YouTube platformě stráví delší dobu (viz. bod 6 – délka relace), dostane se jeho video výše v pořadí.
Další faktory rozhodující o pořadí
Vedle výše zmíněných faktorů existují některé další, které považují odborníci za relevantní např. komentáře a počet odběratelů.
- Komentáře k videu – Algoritmus YouTube vychází z představy, že video, které uživatelé po zhlédnutí okomentovali, uživatele nějakým způsobem inspirovalo nebo zaujalo. Proto je zohledňují při svém hodnocení. Abyste i vy více motivovali uživatele zanechat komentář u vašeho videa, snažte se vždy na konci videa položit otázku typu „Co vy na to?” „Co vy si o tom myslíte?“.
- Odběratelé – Odběratelem se obvykle stává osoba, kterou nějakým způsobem obsah vašeho videa zaujal, chtěl by vidět další video které publikujete a pravděpodobně si tak další video prohlédne i v budoucnu. Pokud se po shlédnutí vašeho videa stane tato osoba odběratelem kanálu, je to skvělé. Můžete tomu i sami napomoci tím, že na konci videa požádáte uživatele, aby se stal odběratelem vašeho kanálu, nebo můžete své video přímo opatřit tlačítkem, kterým se lze stát odběratelem (ikdyž je toto tlačítko viditelně pod videem).
Další informace které volně navazují na toto téma, najdete v článku Praktické tipy na cestu k vrcholu a nenechte si ujít ani třetí a poslední díl tohoto tématu a to Tajná zbraň při optimalizaci.