Jak rozumět počtu zhlédnutí videa na YouTube
Ke správnému pochopení způsobu počítání zhlédnutí na YouTube je důležité si ujasnit, co pojem „zhlédnutí“ znamená. Systém YouTube totiž při svých výpočtech rozlišuje, zda prohlížející zhlédnutí započal či nikoli. V minulosti se celkový počet zhlédnutí zvyšoval vždy s nahráním nového videa. Při výpočtu je důležitá i délka prohlížení a autenticita videa (hranicí je počet 301 zhlédnutí). Způsob, jakým se výpočet provádí, záleží pochopitelně na samotné společnosti YouTube. Faktory, které považuje za rozhodující, mohou na první pohled vypadat jednoduše, ve skutečnosti však bývá vše poněkud složitější.
Pokud je vaším cílem změřit úspěšnost vašeho obrazového obsahu podle počtu zhlédnutí na YouTube, pokud se chcete dovědět, jak se vyvíjí stav zpeněžení vašeho kanálu popř. nakolik vzrostlo povědomí o vás nebo vaší společnosti v prostředí YouTube, je třeba porozumět způsobu, jímž YouTube počty zhlédnutí zjišťuje.
Jakým způsobem počítá YouTube počty zhlédnutí
První věc, kterou YouTube musí provést, je ujistit se, že video pochází od skutečné osoby. Proto musí být splněny dvě podmínky:
- Prohlížející zahájil sledování videa záměrně.
- Prohlížení trvalo minimálně 30 sekund.
Pokud např. některé video přeskočíte poté, co jste u něho strávili více než 30 sekund, bude zhlédnutí započteno do celkového součtu. Pokud vám na zhlédnutí videa stačilo méně než 30 sekund, zhlédnutí započteno s největší pravděpodobností nebude.
Opakovaná zhlédnutí jednoho a téhož videa se započítávají jen do určité hranice, kterou však společnost YouTube nestanovila. Podle odborníků by tato hranice mohla být 4 – 5 zhlédnutí denně. Pokud byste si snad mysleli, že počet zhlédnutí vašeho videa navýšíte tím, že vyzvete své přátele a známé, aby si vaše video prohlíželi pořád dokola, budete nemile překvapeni. Systém vám je stejně nezapočítá.
A jak je to s videi, jejichž doba zhlédnutí je kratší než 30 sekund? Jak je možné, že navyšují celkový počet zhlédnutí? Upřímně řečeno, ani odborníci nejsou při určování časové hranice pro započtení videa zajedno. Nezapomeňte, že hranice 30 sekund slouží pouze k posouzení případného zpeněžení daného videa. Videa sledovaná kratší dobu než 30 sekund se zpravidla neproplácejí.
S robotem neuspějete
Další podmínkou započtení zhlédnutí je určitá logičnost resp. autenticita sledování videa. Pokud např. sledující subjekt přeskakuje z jednoho videa na druhé (poté co na něm strávil minimálně 30 sekund) bez jakékoli logická návaznosti, znamená to, že jejich tvůrcem není tentýž uživatel nebo že videa nebyla systémem vyhodnocena jako doporučovaná. YouTube v takovém případě předpokládá, že prohlížejícím je pouhý „bot“ (od slova „robot“ – počítačový program vykonávající rutinní činnosti např. prohledávání), a tato zhlédnutí vyřadí.
Z výpočtu mohou být vyřazeny i
- zhlédnutí uživatelem zanechávajícím na videu nevyžádané („spam“) komentáře.
- zhlédnutí videí na stránkách, jež se otevírají automaticky.
Živá zhlédnutí se počítají stejně jako každá jiná
V současné době lze na platformě YouTube sledovat nejen videa předem natočená a na platformu umístěná. Systém YouTube disponuje též funkcí živého přenosu, která umožňuje přímé sledování streamovaného videa v reálném čase.
Pokud vás zajímá, zda se sledování živých přenosů započítává do celkového počtu zhlédnutí, mohu vás ujistit, že ANO. YouTube živé přenosy skutečně započítává stejně jako nahraná videa. Jedinou podmínkou je, že živá videa musí splňovat obecná pravidla platná na YouTube.
Oddaní příznivci YouTube tvrdí, že živá videa se lépe uplatní pro vytváření interakce a zapojení komunity a účastníků, zatímco předem nahraná videa slouží spíše pro navyšování počtu zhlédnutí nebo pro upevnění postavení značky umožňující zpeněžení.
Proč je společnost YouTube tak přísná?
Vzhledem k množství pokusů falešného navyšování počtu zhlédnutí (umožňujícího řadě z nich zpeněžení), nezbylo společnosti YouTube nic jiného, než zavést poměrně přísná pravidla hry.
Ve snaze minimalizovat nelegální praktiky vytvořila společnost systém, který je schopen rozlišit, které zhlédnutí je skutečné a které pouhý klam. I když společnost svůj algoritmus používaný k zjišťování autenticity zhlédnutí nikde nezveřejňuje, existují určité obecně známé skutečnosti.
Jakým způsobem ověřuje systém YouTube autenticitu videa?
Při dosažení hodnoty 301 zhlédnutí dochází k ověřování autenticity a regulérnosti videa. Dlouhá léta se verifikace prováděla, jakmile systém ukázal hodnotu 301+ zhlédnutí. V současnosti při rostoucích objemech zhlédnutí se i toto číslo posouvá výše, nicméně vedení společnosti bedlivě střeží regulérnost videa ve snaze zamezit nezasloužené popularitě a tím i nelegálním příjmům.
Součty zhlédnutí se po určité době stále častěji aktualizují. Celý proces včetně ověřování kvality určitou dobu trvá, vždy podle popularity a sledovanosti daného videa.
Kalkulačka zhlédnutí
Pokud byste chtěli zjistit, zda je váš účet dostatečný k finančnímu zhodnocení, můžete použít kalkulačku počtu zhlédnutí „YouTube view calculator“. Tato kalkulačka od Social Blade vám poskytne odhady případných denních, měsíčních a ročních výdělků.
Rozdílné metody analýzy počtů zhlédnutí
Složitost výpočtu zhlédnutí je patrná i v uživatelském rozhraní YouTube. Při pohledu na příslušné statistiky je zřejmé, že samotné YouTube si není úplně jistá, jak tato zhlédnutí vypočítat. Nejistota panuje
- Při rozlišování pravých od nepravých videí,
- při zjišťování vhodnosti či dostatečnosti k zpeněžení,
- při zjišťování vhodnosti zobrazení na stránce YouTube Watch Page nebo v sekci YouTube Analytics.
Ostatně sami si celý systém můžete vyzkoušet na některém ze svých videí pomocí nástrojů na následujících stránkách:
- YouTube Search,
- YouTube Watch Page,
- YouTube Analytics,
- Creator Studio (nově založené).
Zjistíte, že statistické údaje získané testem pomocí uvedených nástrojů, se budou poněkud lišit. Nedávno jsem si podobný test vyzkoušel i s vlastním videem. Výsledek byl zajímavý: Přesně v tutéž dobu ukázalo video tři různé počty zhlédnutí.
Video s nejvyšším počtem zhlédnutí se dostalo na titulní stránku YouTube Watch Page. Zjistil jsem např., že nástroj YouTube Search ukazoval u stejného videa vždy nižší počet zhlédnutí. Systém YouTube zřejmě počítá a následně ukládá výsledky vyhledávání vždy v pravidelných intervalech. Údaje o počtu zhlédnutí se ukládají na různých YouTube serverech po celém světě tak, aby byly co nejrychleji přístupné. S každým požadavkem nejblíže umístěný server nejen že příslušné video poskytne, ale zároveň navýší i počet zhlédnutí v místním logu.
Počty zhlédnutí jsou vždy v určitou pevně stanovenou dobu seřazeny a centrálně uložený log je následně aktualizován. Stejný postup platí pro výpočet nástroji YouTube Analytics a Creator Studio Classic. Je zřejmé, že k zobrazování počtů zhlédnutí nedochází v reálném čase. Uspokojivé bylo zjištění, že alespoň počet zhlédnutí odpovídal počtu zjištěnému pomocí YouTube Search. Pokud byste předpokládali, že toto číslo je totožné s číslem uváděným novým analytickým nástrojem, pak vězte, že není. Systém YouTube zřejmě používá nějaký třetí způsob výpočtu.
Co říci závěrem? Jak sami vidíte, ani samotná YouTube nemá na otázku o počtu zhlédnutí přesnou odpověď.
Nakolik jsou měření důležitá
Pokud jste si položili otázku, zda jsou počty zhlédnutí tím nejlepším prostředkem měření úspěšnosti na YouTube, vězte, že tomu tak již není (!). Alespoň to tvrdí YouTube Creator Academy – metrics. V minulosti platilo, že při zobrazení videa se počítalo každé přehrání kliknutím tlačítka PLAY. Počty zhlédnutí však vyjadřují pouze počty nahrání do přehrávače, nikoli, zda dotyčný projevil o video větší zájem. Společnost YouTube si uvědomila, že mezi jednotlivými zhlédnutími panují velké rozdíly a odpovídajícím způsobem přizpůsobila svůj algoritmus, aby lépe zohledňoval zájem a angažovanost uživatele. Zprávy poskytované pouze nástrojem YouTube Analytics byly nahrazeny dobou sledování videa ( YouTube Creator Academy – thumbnails).
Legitimní zhlédnutí videa = klíč k finančnímu zhodnocení
Sečteno a podtrženo: YouTube představuje skvělý nástroj jak zvýšit renomé své firmy, rozšířit svou popularitu nebo se rovnou stát hvězdou internetu. K tomu je třeba vygenerovat určitý počet zhlédnutí, která však musí být legitimní. Pokud budete vědět, co vše považuje YouTube za legitimní, můžete na této platformě bez problémů investovat do marketingu a propagace a zajistit si tímto způsobem spolehlivé finanční ohodnocení veškerého času a úsilí vloženého do tvorby videí.